Fru Bokanmelder

Jeg lurer på hva det er som foregår i underbevisstheten min. Nå har jeg på kort tid drømt at jeg fikk juling av gamle kjente fra gamle dager, jeg har vært på flukt fra en tsunami og blitt stukket med skistaver og i natt drømte jeg at jeg ble mishandlet av et ektepar. Etter å ha lurt meg til å tro at de ble mishandlet av hverandre, gikk det plutselig opp for meg at de lurte meg trill rundt og at det var JEG som var offeret deres. De spente meg fast i en stol og ga meg støt og skar i meg med barberblad. Jeg greide å overtale kona hans (som var gravid) om at han var gal og aldri kom til å la henne slippe når han ar ferdig med meg, så hun slapp meg løs og så slo jeg ned mannen med en stor krystallvase. Snakk om krim! Hvor i all verden kommer det fra? Noen som kan drømmetydning?

Det kunne kommet fra noe jeg har sett på tv men jeg ser jo knapt på tv synes jeg, annet enn nyheter og en og annen halv serie som jeg blir trøtt av midt i og går og legger meg. Og det kunne kommet fra boka jeg leser nå (Boktyven) men den er ganske snill egentlig, i alle fall sammenlignet med ”Saras nøkkel”. Der var det mange hjerteskjærende scener.

Apropos bok, jeg fikk tilsendt et anmeldereksemplar av Elin Ørjasæter sin nye bok “Det glade vanvidd”, og har fått lest den ferdig men uten å si noe om den. Jeg digger Elin Ørjasæter, jeg leser stort sett alt hun skriver i E24, jeg følger henne på Twitter og jeg leser ting som skrives om og av henne generelt. Luksusfellen påTV3 holder jeg meg unna, men det er ikke hennes skyld. Men boka hennes, det var den jeg skulle skrive om. Og det er det som er litt vanskelig: Jeg likte den ikke! Og det beklager jeg virkelig både på forfatteren og min sin skyld, jeg hadde skyhøye forventninger til den.

For det første; for en som ikke har barn ble det faktisk for mye barneprat og barneoppdragelse. Det er interessant å lese noe om akkurat dette, for å holde meg oppdatert på venners hverdag og kamper, men det ble litt for mye for min smak. Det er mulig jeg er utenfor målgruppen, jeg kan la dette ligge. For det andre så synes jeg boka var litt forvirrende, jeg greide liksom ikke helt å få tak i HVA den handlet om – for utenom en hel del selvsagt, jeg fikk jo med meg detaljene, men jeg satt igjen med følelsen av å ha lest en halv bok når jeg faktisk hadde lest hele? Jeg hadde håpet at jeg kom til å le, eller nikke bekreftende eller humre litt mer enn det jeg gjorde, men jeg endte faktisk med å måtte tvinge meg til å lese den ferdig.

Det som er VELDIG positivt med boka er mannen hennes, Nils Gullak Horvei. Makan til mann! Skal jeg kalle denne boken noe som helst, må det bli en uforbeholden og ærlig kjærlighetserklæring til akkurat han. Han har stått last og brast ved hennes side og, etter min mening, gitt henne så mange gode råd at det bare er å ta av seg hatten.

Jeg leser en til to bøker i måneden, og er ikke boka fengende i det første kapittelet, da havner den i bunken over bøker jeg kan lese når sommeren kommer og jeg bare skal ligge å slange meg på en solseng. Enten det eller så blir den stående i hylla noen år til jeg plutselig synes den er ålreit likevel. Jeg skal prøve å lese denne boken en gang til, med et par andre briller, men jeg kan ikke love noe annet enn det jeg allerede har skrevet.

MEN – selv om jeg ikke likte boka, liker jeg fortsatt forfatteren! Så er det sagt!

God tirsdag! 🙂